.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
متن کامل گزارش جدید البرادعی درباره ایران

گزارش جدید محمد البرادعی مدیر كل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های اتمی ایران و نحوه اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت ظهر امروز دوشنبه به وقت وین منتشر شد.

به گزارش خبرنگار شهاب‌نیوز، متن کامل این گزارش بر اساس ترجمه خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در وین به شرح زیر است:

اجرای پادمان‌های معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و مفاد مربوط به قطعنامه‌های ‪ (۲۰۰۷)۱۷۴۷ ، (۲۰۰۶)۱۷۳۶‬و ‪ (۲۰۰۸)۱۸۰۳‬در جمهوری اسلامی ایران ‪ -۱‬دبیر كل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ‪ ۲۶‬مه ‪ ،۲۰۰۸‬درباره اجرای توافقنامه پادمان‌های معاهده منع تسلیحات هسته‌ای و مفاد مربوط به قطعنامه‌های ‪ (۲۰۰۷)۱۷۴۷ ، (۲۰۰۶)۱۷۳۷‬و ‪ (۲۰۰۸)۱۸۰۳‬در جمهوری اسلامی ایران (ایران) به شورای حكام گزارش داد(‪ . (GOV/2008/15‬این گزارش شامل تحولات مربوط پس از تاریخ فوق است .


الف) فعالیت‌های جاری مرتبط با غنی‌سازی
‪ -۲‬ایران پس از گزارش قبلی دبیر كل ، به كار با ‪۳‬هزار دستگاه (سانتریفیوژ ) اصلی واحد آی ار -‪ ۱‬در تاسیسات غنی‌سازی سوخت (اف ایی پی) ادامه داده است . علاوه بر این ، به كار نصب در چهار واحد دیگر ادامه داده است . تا ‪ ۳۰‬اوت ‪ ،۲۰۰۸‬پنج آبشار متشكل از ‪ ۱۶۴‬دستگاه (آی ار- ‪ (۱‬واحدای ‪ ۲۶‬با یو اف ‪۶‬تغذیه و سوخت رسانی می‌شدند و آبشار دیگر همین واحد بدون یو اف ‪ ۶‬و در خلا كار می‌كردند. نصب دوازده آبشار در این واحد همچنان ادامه دارد. ( ‪ . (GOV/2008/15, para 2‬همه مواد هسته‌ای در تاسیسات غنی‌سازی سوخت (اف ایی پی) و نیز همه آبشارهای نصب شده ، همچنان تحت كنترل و نظارت آژانس هستند. پس از ‪ ۱۲‬دسامبر ‪ ۲۰۰۷‬كه آژانس آخرین راست آزمایی در زمینه صورت برداری فیزیكی در اف ایی پی را انجام داد تا ‪ ۳۰‬اوت ‪ ۵۹۳۰ ،۲۰۰۸‬كیلوگرم یو اف ‪ ۶‬برای آبشارهای فعال تزریق شد. بر مبنای اسناد و سوابق روزانه فعالیت ایران تا ‪ ۳۰‬اوت ‪ ،۲۰۰۸‬ایران تقریبا ‪ ۴۸۰‬كیلوگرم یو اف ‪ ۶‬با غنای پایین تولید كرده بود.

‪ -۳‬ایران بین ‪ ۱۶‬مه و ‪ ۲۵‬اوت ‪۲۰۰۸‬در مجموع ، در تاسیسات آزمایشی غنی‌سازی سوخت (پی اف ایی پی) تقریبا ‪ ۳۰‬كیلوگرم یو اف ‪ ۶‬به آبشار آی ار- ‪۲‬متشكل از ‪ ۱۰‬دستگاه و سانتریفیوژهای انفرادی آی ار- ‪ ،۱‬آی ار-‪ ۲‬و آی ار- ‪۳‬ تزریق كرد. ‪ ۱۳۹‬سانتریفیوژ دیگر در آبشار آی ار - ‪ ۱‬متشكل از ‪ ۱۶۲‬دستگاه ، در خلا و بدون تزریق یو اف ‪ ۶‬كار می‌كنند . همه مواد هسته‌ای در پی اف ایی پی و نیز بخش این آبشار همچنان تحت كنترل و نظارت آژانس هستند.

‪ -۴‬نتیجه آزمایش نمونه‌های محیطی گرفته شده در اف ایی پی و پی اف ایی پی تا ‪ ۵‬آوریل و ‪ ۲۰‬آوریل ‪ ۲۰۰۸‬و اسناد و سوابق عملیاتی اف ایی پی از آخرین گزارش دبیر كل ، نشان می‌دهد كه این تاسیسات همان گونه كه اعلام شده ، در حال كار و فعالیت هستند (یعنی غنی‌سازی كمتر از پنج درصد یو - ‪ . (۲۳۵‬از مارس ‪ ،۲۰۰۷‬هفده بار از اف ایی پی بازرسی سرزده به عمل آمد.


ب) فعالیت‌های بازفراوری
‪ -۵‬آژانس از طریق بازرسی‌ها و راست آزمایی اطلاعات طراحی (دی آی وی) به نظارت بر استفاده و ساخت سلول‌های داغ در راكتور تحقیقاتی تهران (تی ار ار) ، كارخانه تولید ایزوتوپ پرتوزای مولیبدنوم ، ایودین و زنون و راكتور تحقیقات هسته‌ای ایران (آی ار- ‪ (۴۰‬ادامه داده است . هیچ نشانه‌ای دال بر بازفراوری در حال انجام فعالیت‌های مربوط به این تاسیسات موجود نبود.

در حالی كه ایران اعلام كرده است كه هیچ بازفراوری مرتبط با فعالیت‌های تحقیق و توسعه در ایران صورت نمی‌گیرد، آژانس می‌تواند این امر را تنها در رابطه با این سه كارخانه تایید كند ، چرا كه اجرای تدابیر پروتكل الحاقی در دسترس نیستند.

‪ -۶‬ایران در تاریخ ‪ ۱۴‬اوت ‪ ، ۲۰۰۸‬پرسش نامه‌های اطلاعات طراحی (دی آی كیو) به روز شده‌ای را درارتباط با كارخانه ام آی ایكس (میكس) و آزمایشگاه های چند منظوره جابر بن حیان (جی اچ ال) را كه هر دو در مركز تحقیقات هسته‌ای تهران واقع شده اند، ارایه داد. پرسش نامه‌های اطلاعات طراحی به روز شده برای كارخانه میكس ، اطلاعاتی را درباره برنامه‌های ایران برای ساخت مراكزی برای عنی‌سازی اورانیوم با خلوص پایین در آزمایشگاه‌های جابر بن حیان به منظور تولید مولیبدن برای مصارف پزشكی از طریق قرار دادن این مراكز در معرض تشعشعات اتمی در راكتور تحقیقاتی تهران و جدا كردن آنها در كارخانه میكس ارایه داد.


ج ) پروژه‌های مرتبط با راكتور آب سنگین
‪ -۷‬آژانس در تاریخ ‪۱۳‬اوت ‪ ، ۲۰۰۸‬در تاسیسات تولید سوخت (اف ام پی) ، راستی آزمایی اطلاعات طراحی (پی آی وی ) را اجرا كرد كه نتایج آن هنوز قطعی و اعلام نشده است . در قیاس با بازدید قبلی آژانس از كارخانه تولید سوخت در ماه مه ‪ ، ۲۰۰۸‬هیچ تغییر عمده‌ای در وضعیت ساختمانی تاسیسات تولید سوخت ذكر نشده است .

‪ -۸‬آژانس در ‪ ۲۷‬اوت ‪ ،۲۰۰۸‬یك برنامه راستی آزمایی درباره صورت برداری فیزیكی (دی آی وی) را در آی ار - ‪ ۴۰‬اجرا كرد و خاطر نشان كرد كه ساخت این كارخانه در جریان است . آژانس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به نظارت بر وضعیت كارخانه تولید آب سنگین كه به نظر می‌رسد فعال است ، ادامه داده است .


د) موارد اجرایی دیگر
د - یك) تبدیل اورانیوم
‪ - ۹‬از ‪ ۸‬مارس ‪ ۱۸) ۲۰۰۸‬اسفند ‪ ، (۸۶‬آخرین پی آی وی (راست آزمایی اطلاعات طراحی) انجام شده توسط آزانس در تاسیسات تبدیل اورانیوم (یو سی اف)، تا ‪ ۳‬اوت ‪ ۱۳) ۲۰۰۸‬مرداد ‪ ( ۸۷‬تقریبا ‪ ۲۸‬تن اورانیوم به شكل یواف -‪ ۶‬در تاسیسات تبدیل اورانیوم (‪ )UCF‬تولید شد. با احتساب این مقدار ، كل اورانیوم تولید شده در یو سی اف به شكل یواف - ‪ ۶‬از مارس ‪ ۲۰۰۴‬به ‪ ۳۴۲‬تن می رسد كه همه آن همچنان تحت كنترل و نظارت آژانس است. در دی آی كیو ( پرسشنامه اطلاعات طراحی بازبینی شده برای آزمایشگاه‌های جابر بن حیان كه در پاراگراف ششم به آن اشاره شد، ایران همچنین نشان داد كه فعالیت‌های تبدیلی مربوط به تحقیق و توسعه را در این آزمایشگاه‌ها انجام خواهد داد.

د - ‪ (۲‬اطلاعات طراحی
‪ - ۱۰‬آژانس همانند گزارش قبلی كه آژانس در ‪ ۳۰‬مارس ‪۲۰۰۷‬در اختیار شورای حكام قرار داد، (‪ , ) GOV/2007/22, para ۱۲ - ۱۴‬از ایران خواست تا در تصمیم خود در تعلیق اجرای متن اصلاح شده بخش سازوكارهای (توافق‌های ) فرعی عمومی ، كد ‪ ۱-۳‬تجدید نظر كند. هیچ گونه پیشرفتی در این زمینه به دست نیامده است.

‪ - ۱۱‬آژانس در دسامبر ‪ ۲۰۰۷‬اطلاعات طراحی مقدماتی نیروگاه هسته‌ای در دست ساخت در دارخوین را خواستار شد اما ، تا كنون هیچ گونه اطلاعاتی در این زمینه دریافت نكره است .

د - ‪ ( ۳‬موارد دیگر
‪ - ۱۲‬آژانس در ‪ ۲‬آوریل ‪ ۱۴) ۲۰۰۸‬فروردین ‪ (۸۷‬از ایران خواست تا به عنوان گامی در راستای شفاف سازی، در كنار سایر موارد ، زمینه دسترسی و بازدید از مكان‌های مرتبط دیگر در ساخت سانتریفیوژ، تحقیق و توسعه در غنی‌سازی اورانیوم و استخراج و ذوب اورانیوم را فراهم سازد. (‪GOV/2008/15, para.13‬ ) ایران هنوز با این درخواست آژانس موافقت نكرده است.

‪ - ۱۳‬آزانس در ‪ ۳‬سپتامبر ‪۱۳) ۲۰۰۸‬شهریور ‪ (۸۷‬از نیروگاه هسته‌ای بوشهر بازرسی به عمل آورد. تمامی قطعات تولید سوخت وارداتی از فدرال روسیه برای استفاده در این نیروگاه همچنان از سوی آژانس پلمب شده است .

ه - ابعاد نظامی محتمل
‪ - ۱۴‬برخی مسایل مهم و معوقه‌ای كه در گزارش قبلی دبیر كل به شورای حكام شناسایی و تعیین كرده ، همچنان باقی است كه موجب افزایش نگرانی‌ها درمورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران می‌شود. همانطور كه در گزارش دبیر كل آمده است ، فراهم كردن زمینه پرداختن آژانس به این نگرانی‌ها و دادن تضمین‌هایی در رابطه با وجود نداشتن فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران، مستلزم آن است كه ایران در كنار موارد دیگر ، باید در این موارد اطلاع رسانی و امكان دسترسی به آنها را فراهم كند : پاسخ به پرسش‌های مربوط به مطالعات ادعایی، ارائه اطلاعات بیشتر درمورد چگونگی شرایط دسترسی به سند فلز اورانیوم؟ شفاف‌سازی درخصوص تهیه و فعالیت‌های تحقیق و توسعه موسسات نظامی مرتبط و شركت‌هایی كه می‌توانند با فعالیت هسته‌ای در ارتباط باشند، شفاف‌سازی تولید تجهیزات و قطعات هسته‌ای توسط شركت‌های متعلق به صنایع دفاع.

‪ - ۱۵‬همچنین همانظور كه در (‪- 25‬ ‪(para 16‬ ‪ GOV/2008/15‬آمده است، آژانس در یك سلسله نشست در آوریل و مه ‪ ، ۲۰۰۸‬در مورد این مسایل با ایران مذاكره كرد و درصدد راست آزمایی بیشتر در ارتباط با ماهیت برنامه هسته ای ایران برآمد. ایران پاسخ‌های مكتوبی را در تاریخ ‪ ۱۴‬و ‪ ۲۳‬مه ‪ ۲۰۰۸‬ارائه داد كه پاسخ ‪ ۱۴‬مه ، یك پاسخ ‪ ۱۱۷‬صفحه‌ای مربوط به اتهامات و ادعاهای مطرح شده در رابطه با پروژه نمك سبز، آزمایش مواد منفجره قوی و دستگاه ورود مجدد موشك (به جو زمین ) بود. هر چند ایران صحت و سقم برخی اطلاعات ضمیمه شده به ‪GOV/2008/15‬را تایید كرد اما بار دیگر تاكید نمود كه این ادعاها مبتنی بر اسنادی جعلی و اطلاعات ساختگی با شكل و قالبی ناقص است و نیز تاكید كرد كه هرچند نسخه‌های الكترونیكی این سند ارائه شده اما ایران نسخه‌هایی از این سند را در یافت نكرده است كه بتواند ثابت كند كه انها جعلی وساختگی بوده اند. ایران همچنین از این كه حل برخی از این مسائل مستلزم دسترسی اژانس به اطلاعات حساس مربوط به فعالیت‌های متعارف نظامی و موشكی‌اش است ، ابراز نگرانی كرد.

‪ (۱۶‬آژانس پس از ارزیابی بیشتر پاسخ‌های ایران، در یك رشته دیدارهای برگزار شده در تهران در تاریخ‌های ‪ ۸ - ۷‬اوت (‪ ۱۸ - ۱۷‬مرداد) و ‪۲۰ - ۱۸‬ اوت (‪ ۳۰ - ۲۸‬مرداد) زمینه‌هایی را كه اطلاعات بیشتر در آنها ضروری بود، مورد تاكید قرار داد. آژانس ضمن ابراز تاسف از اینكه در موقعیتی نبوده كه كپی‌هایی از اسناد مربوط به مطالعات ادعایی را در اختیار ایران قرار دهد ، تاكید كرد كه این اسناد آنقدر جامع و مبسوط است كه لازم است جدی گرفته شوند، بخصوص با توجه به این واقعیت كه همانگونه كه ایران نیز اذعان كرده است، برخی از اطلاعات موجود در این اسناد واقعا صحیح هستند. آژانس همچنین بحث‌های پیشتر با ایران را یادآوری كرد ، بحث‌هایی كه آژانس در نتیجه آنها نتیجه‌گیری كرده بود كه ایران ممكن است اطلاعات بیشتری بخصوص در زمینه آزمایش مواد انفجاری و فعالیتهای موشكی مرتبط، داشته باشد؟ اطلاعاتی كه ممكن است توضیحات بیشتری درباره ماهیت مطالعات ادعایی فراهم سازند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.099 seconds.